Studiu de caz sau cum se fură cu graţie

Pe piaţa de webdesign din România există o categorie de clienţi, destul de numeroasă, care reprezintă candidaţii ideali pentru preţuri umflate cu pompa. Iar umflarea cu pompa în acest domeniu se practică cu mare succes la noi. Clienţii la care mă refer sunt aceia care, deşi nu prea au tangenţă cu mediul online din cauza vârstei sau a domeniului de activitate, au înţeles totuşi importanţa prezenţei pe www a afacerii pe care o gestionează, vor un site şi apelează la o firmă de webdesign pentru realizarea acestuia. Foarte bine. Doar că firma apelată, înainte de a se apuca de orice, evaluează în primul rând capacitatea clientului de a înţelege ce i se oferă. Un client care cedează complet controlul către firma de webdesign are toate şansele să primească un preţ de câteva ori mai mare faţă de cât ar fi primit dacă s-ar fi implicat activ în proiect sau ar fi apelat la un consultant care să-l ajute. Problema cu site-urile este că aici nu e ca la construcţia unei case, unde poţi controla ce materiale se folosesc, poţi vedea fundaţia şi tot procesul de construcţie. La un site de obicei clientul vede produsul aproape finit, la care mai poate să ceară mici schimbări pe ici pe colo. Ce este însă în spatele faţadei şi cât va avea de plătit… cum îi este norocul. Datorită clienţilor habarnişti dar cu mulţi bani şi degrabă doritori de site-uri, preţurile sunt premium, iar rezultatele de multe ori reprezintă furăciuni de cod şi improvizaţii care „crapă”, necesitând alte investiţii pentru „întreţinere”.

Nu cred că în spatele site-urilor româneşti de sute de mii de euro lucrurile stau cu mult diferit. Şi acolo este pe de o parte „mogulul” care cotizează, iar de cealaltă parte este echipa sa de manageri de proiect şi restul de trepăduşi care încasează comisioane grase pasând realizarea site-ului cui dă mai mult. Iar ca să aibă de unde să dea, firmele contractate trebuie să ceară şi mai mult…

***

Şi ajungem la studiul de caz.

– Clientul este o firmă cu mulţi bani.
– Prestatorul este o firmă de webdesign cunoscută în Cluj, cu un portofoliu destul de solid.

Proiectul: clientul vrea un site simplu de prezentare pentru un serviciu pe care îl va lansa în curând. Site-ul trebuie să conţină câteva pagini cu text şi poze în care se prezintă serviciul, o galerie foto şi o pagină „cu parolă” unde să fie afişate informaţii doar pentru clienţii înregistraţi.

Redau mai jos cu verde emailul original în care firma îi prezintă clientului oferta. Mai precizez că oferta a fost acceptată cu entuziasm de către client, iar site-ul este gata şi urmeză a fi plătit. Am eliminat desigur numele firmelor pentru că nu vreau să-i stric la nimeni învârtelile. Cu roşu sunt comentariile mele în care încerc să explic cât de banale sunt unele „task”-uri precizate acolo şi cât de inutile sunt altele.

Ca să fie clar, nu zic că un astfel de site poate fi făcut chiar de către de orice manelist ce se ştie da pe net. Unele operaţiuni, deşi simplu de executat, necesită o oarecare experienţă. Însă, dacă vă uitaţi câte chestii de umplutură are oferta de mai jos şi mai ales ce soluţie de management a conţinutului este folosită, reiese clar ca lumina zilei că e vorba de aburirea cu tupeu a unui client habarnist şi încercarea de a scoate cât mai mult profit cu cât mai puţină muncă. Iar în acest caz e al naibii de puţină muncă pentru 2000 de euro..

Stimate X-ulescu,

Lista de task-uri (in majoritate activitati informatice) pentru pentru dezvoltarea website-ului xxxxxx.ro, este urmatoarea:

1. Crearea design-ului

Aici s-au folosit elemente de design primite de la client în format electronic, nimic in plus, deci ar fi fost normal să nu taxeze nimic, pentru că mai jos taxează a doua oară pentru includerea elementelor în temă

1.1. Crearea fisierului Photoshop
1.2. Trimiterea propunerii de design spre aprobarea clientului
1.3. Aplicarea modificărilor cerute de client (dacă este cazul)

N-a fost cazul

2. Instalarea şi configurarea Sistemului de Management al Conţinutului (Content Management System – CMS)

CMS-ul este, ţineţi-vă bine… WordPress, cea mai cunoscută platformă de blogging. Deci partea de programare s-a sfârşit înainte să înceapă. Cei care ştiu cât de cât cu ce se mănâncă WordPress-ul vor înţelege la ce mă refer citind în continuare. Restul trebuie să mă credeţi pe cuvânt.

2.1. Crearea bazei de date

Baza de date se creează din PHPmyadmin sau alt manager de baze de date, un proces foarte simplu, ce necesită câteva clickuri.

2.2. Copierea fişierelor de WordPress la locaţia de dezvoltare

Copierea pe server este de asemenea un proces care nu necesita nici un fel de cunoştinţe, doar un cont ftp si click pe copy…

2.3. Urmărirea paşilor automaţi de instalare

Urmarirea paşilor automaţi? Mie mi-ar fi ruşine să scriu aşa ceva. Asta cât costă? Ce inseamna? Instalarea automata a WordPress-ului se face cam în doi paşi, executând click pe next, done…

2.4. Setarea configuraţiilor optime

In principiu clickuri din interfata de administrare WordPress, chestii intuitive

2.5. Activarea plugin-urilor

Activarea plugin-urilor se face prin click pe „activate” 🙂 la fiecare plugin, atât

2.6. Transformarea design-ului în temă de WordPress

Aici este un un pic de lucru, ar fi fost interesant sa spuna cat au taxat. Ei au folosit o tema pe 3 coloane disponibilă gratuit apoi au eliminat din fişierele temei unele elemente în plus (in principal cele care făceau tema să arate a blog) şi au înlocuit grafica existentă a temei cu grafica nouă pentru header, footer, background şi câteva iconiţe. Practic ăsta este unicul pas unde era ceva mai mult de lucru, dar menţionez că nu trebuie să fii programator ca să modifici o temă de WordPress.

2.6.1 Instalare galerie foto

Instalarea galeriei foto este un proces simplu ce consta in copierea plugin-ului pentru galeria foto pe server si apoi activarea sa (click pe „activate”) din interfata de administrare a WordPress.

2.6.2 Logo custom la pagina xxx

Asta inseamnă adăugarea a trei litere sub logo-ul firmei, logo primit de la client. Oare cu cât au taxat procedura?

3. Crearea conţinutului website-ului
3.1. Crearea structurii de pagini şi categorii

Clickuri din interfata de administrare WordPress, o poate face oricine.

3.2. Crearea textelor pe baza informaţiilor trimise de către client

Textele au fost trimise de către client, ei le-au reformulat.

3.3. Adăugarea textelor in website

Adica copy/paste in site. Asta cât costă?

4. Verificarea website-ului (Quality Assurance – QA)
4.1. Verificarea integrităţii structurii

Foarte vag si inutil pentru ca wordpress-ul are destui testeri care au certificat ca este un CMS stabil

4.2. Verificarea textelor pentru caractere problemă

Ei creează textele, si apoi cer bani ca să şi le corecteze?

4.3. Testarea link-urilor

Adica din nou, dau click pe linkuri ca să vadă dacă merg?

Activitatile de mai sus de la pct 4. vor fi realizate dupa terminarea integrala a website-ului.
5. Lansare
5.1. Mutarea bazei de date la locaţia desemnată

Gratuit ar trebui, altfel taxează de 2 ori acelaşi lucru

5.2. Mutarea fişierelor la locaţia desemnată

Ar trebui tot gratuit

6. Optimizarea pentru motoarele de căutare (Search Engine Optimization – SEO)

În cazul WordPress instalarea unui plugin gratuit care face treaba.

6.1. Setarea contului de Google Analytics

Introducerea unui cod de la un cont Google in codul paginii. Copy/paste adică.

6.2. Adăugarea în listele website-urilor de profil

Destul de vag, clientul ar trebui informat asupra site-urilor

6.3. Urmărirea indexării şi efectuarea ajustărilor (dacă este cazul)

Greu de urmărit „ajustările”

Activitatile corespunzatoare pct 5 si 6 de mai sus, vor fi realizate dupa finalizatea punctului 4 de mai sus.

Activitatile 1 – 6 de mai sus totalizeaza 150 ore_om si necesita utlizarea urmatoarelor resurse umane:

– 1 web designer – part-time

Inutil, elementele de design existau

– 1 web developer – full-time

Ăsta instalează wordpress-ul, modifică tema de WordPress şi implementează designul…

– 1 administrator de sistem – part-time

Care ce dracu face?

– 1 arhitect de informaţii – part-time

Arhice ?? Ori ei nu sunt în stare să lege două propoziţii, ori e pus la vrăjeală… clar

– 1 specialist in testare/QA – part-time

Specialist in testare ???? Asta e o glumă, oare câţi oameni cu blog au aşa ceva?

– 1 manager de proiect – part-time

Ăsta e probabil cel care a scris toate rahaturile, nu face nimic, ia mulţi bani şi probabil îi enervează pe cei care chiar lucrează.

Costul total aferent activitatilor de mai sus este de Euro 2,000 + TVA (echivalent RON).

Fiind prima comanda, beneficiati de o reducere de 10%, deci costul total final este de Euro 1,800 + TVA.

De asemenea:

– beneficiati de 2 luni de suport gratuit, din momentul in care site-ul este public.
– beneficiati de 3 luni de aparitie gratuita a unui banner pe xxx.ro şi yyy.ro , dupa aceasta perioada afisarea bannnerului pe cele doua site-uri va fi contracost.

Toata şmecheria ar costa in realitate mai putin de jumătate din suma cerută, fara reclama aia gratuită. De aceea am astfel motive sa cred că reclama nu este nicidecum gratuită, ba chiar este taxată la greu. De asemenea în loc de 6 oameni ar putea lucra fără nici o problemă doar doi. Reducerea aia de care vorbesc este marketing cumulat cu nesimţire 🙂

Multumesc si o seara placuta,

Xxx